موتورخانه :
.۱ بررسی دمای متوسط موتورخانه و سیستم ترموستات موتور آسانسور
.۲ بررسی استحکام شاسی پایه موتور آسانسور
.۳ بازدید فیوزها و اتصالات جعبه سه فاز و سیستم ارت آسانسور
.۴ بازدید و تعویض روغن گیربکس موتور آسانسور
.۵ بازدید شفت موتور و گیربکس آسانسور
.۶ بازدید شیارهای سیم بکسل فلکه کششی موتور و هرزگردها
.۷ تنظیم ترمز موتور و بازدید لنت ترمز موتور آسانسور
.۸ بازدید سیم بکسل های آسانسور
.۹ نظافت موتورخانه نظافت داخل موتور ژنراتور و فن موتور آسانسور
.۱۱ بازدید گاورنر و اتصالات گاورنر آسانسور
.۱۱ بازدید ترمینالها، اتصالات و قطعات تابلو فرمان آسانسور
.۱۲ تست سیستم نجات اضطراری و دشارژ باطری های نجات اضطراری آسانسور
چاه آسانسور :
.۱ بازدید میکروسوئیچهای حد و دور اندازهای آسانسور
.۲ بازدید و روغن کاری ریلهای آسانسور
.۳ بررسی کشش ارتجاعی سیم بکسلهای آسانسور
.۴ بازدید کابلهای آسانسور
.۵ بازدید روشنایی چاه آسانسور
.۶ بازدید لقمه های ریل کابین و وزنه آسانسور
.۷ بازدید زنجیر تعادل زیر قاب وزنه و کابین آسانسور
.۸ بازدید کرپی ها و سربکسلهای آسانسور
.۹ بازدید اتصالات سیم بکسل به کابین و قاب وزنه آسانسور
.۱۱ بررسی کفشکهای کابین و وزنه آسانسور
.۱۱ بررسی روغندانهای آسانسور
.۱۲ بررسی ترمز ایمنی پاراشوت و اتصالات میله پاراشوت به سیم بکسل گاورنر آسانسور
.۱۳ بررسی اتصالات و پیچ و مهره های یوک کابین آسانسور
.۱۴ بازدید سنسور آهنربایی آسانسور و تنظیم آهنربا های آن
.۱۵ بررسی اتصالات، ترمینالها و دکمه های جعبه بازرسی آسانسور
.۱۶ بازدید بافر ها و ضربه گیر های کابین و قاب وزنه آسانسور
.۱۷ بازدید گاورنر پایین و استپ قارچی چاهک پایین آسانسور
درب های طبقات لولایی :
.۱ بازدید قفلها
.۲ بازدید کنتاکتهای درب
.۳ بازدید مگنت درب بازکن
.۴ بازدید فنر درب ها
.۵ بازدید دیکتاتورها و آرامبند ها
.۶ تنظیم دربها
.۷ روغن کاری لولاهای دربها
درب های طبقات تمام اتوماتیک آسانبر :
.۱ بازدید قفلها
.۲ بازدید کنتاکهای درب
.۳ بازدید کفشکهای زیر درب
.۴ نظافت شیارهای درب
.۵ بازدید مکانیزم و موتور سردرب، درب اتوماتیک روی کابین
کابین و طبقات :
.۱ بازدید شستی احضار طبقات و پوش باتن
.۲ بازدید شستی احضار کابین
.۳ بازدیدروشنایی کابین
.۴ بازدیدفن و کلید فن
.۵ بازدید موزیک و اعلام طبقات
.۶ بازدید صفحه نمایش شستی کابین
.۷ بازدید عملکرد درب کابین
و اما بعد
پس از بررسی موارد چک لیست نوبت به سرویس قطعات مستهلک میرسد.در صورتی که قطعه معیوب قابل تعمیر باشد پس از سرویس و تعمیر در جای خود نصب میشود. اما اگر عمر قطعه مد نظر به پایان رسیده باشد با هماهنگی مدیر ساختمان و اعلام هزینه از سوی سرویسکار باید نسبت به خرید قطعه و نصب آن در محل اقدام نمود.
سرویس آسانسور چقدر طول میکشد
در صورتی که مورد خاصی پیش نیامده باشد معمولا چک کردن تمام موارد مربوط به چک لیست بازرسی هر ماه آسانسور چیزی بین 20 تا 30 دقیقه طول خواهد کشید. بسیاری از موارد بازرسی به سادگی با یک نگاه قابل بررسی اند (به شرطی که سرویس کار تجربه کافی داشته باشد).
بهتر است هر چند وقت آسانسور سرویس شود؟
طبق قانون هر آسانسور باید حداقل هر ماه یکبار سرویس شود تا از مشکلات احتمالی اجتناب شود. اما اگر آسانسور ساختمان شما آسانسوری با ترافیک بالا است و یا از زمان ساخت آن بیشتر از 20 سال گذشته است بهتر است دوبار در طول ماه سرویس شود.
مزایای سرویس کردن آسانسور/
افزایش طول عمر آسانسور
هر چیزی اگر به خوبی از آن استفاده و مراقبت کنیم طول عمرش افزایش مییابد. این مساله در مورد آسانسور ها هم صادق است. آسانسوری که به خوبی سرویس شود دیرتر هم خراب میشود.
کاهش هزینه ها/
هزینه سرویس و نگهداری بسیار مقرون به صرفه تر از هزینه تعمیرات است. قبل از بروز مشکل سعی کنید با سرویس به موقع از وقوع خرابی آسانسور خود جلوگیری کنید.
برقراری امنیت و حفظ جان سرنشینان
امروزه آسانسور ها بر مبنای امنیت طراحی میشود. یعنی در هنگام طراحی سعی میشود از تجهیزاتی استفاده شود تا ایمنی کاربران آسانسور در بالاترین سطح تامین شود. (نگاهی به مقاله سری ایمنی در آسانسور بیاندازید). با اینحال درستی مدار های ایمنی آسانسور باید بررسی شود تا از سلامت آنها اطمینان حاصل شود.
بستن قرارداد سرویس آسانسور به صرفه تر است یا رفع خرابی موردی؟
اگر از ابتدای این مقاله را با دقت خوانده باشید احتمالا جواب سوال بالا را میدانید. اما اگر هنوز هم میخواهید بدانید بگذارید چند نمونه برای شما بیاوریم.
اگر سیم بکسل به دلیل عدم بازدید و روغنکاری مناسب دچار فرسودگی شده باشد این فرسودگی باعث خوردگی فلکه ی کششی موتور و فلکه ی هرزگرد میشود. هزینه تعویض فلکه موتور برابر با هزینه چند سال قرارداد سرویس است.
ترمز ایمنی (پاراشوت) آسانسور اگر فعال و یا تنظیم نباشد پارگی سیم بکسل باعث سقوط آزاد آسانسور میشود.هر چند جان عزیزانمان با هیچ میزان پول قابل جبران نیست ولی حتی از لحاظ مالی هم مقدار دیه هر انسان برابر با هزینه نصب کامل دو عدد آسانسور 5 طبقه با کیفیت است.
ممکن است فکر کنیم نمونه های بالا اغراق آمیز است (که با کمی جستجو متوجه میشویم اصلا اینطور نیست). اما اگر هم اینطور باشد باز هم در مقایسه با افزایش عمر آسانسوری که به طور منظم سرویس میشود با آسانسور مشابه فاقد سرویس متوجه میشویم بستن قرارداد سرویس و نگهداری کاملا به صرفه است.
آیا بیمه آسانسور به ساختمان فاقد قرارداد سرویس خسارت میدهد؟
طبق قانون بیمه در صورتیکه آسانسور تازه نصب شده باشد (زیر یک سال) و گواهی نامه استاندارد برای آن اخذ گردیده باشد، الزامی به ارائه قرارداد سرویس تعمیر و نگهداری وجود ندارد. اما از نظر عرفی به آن جهت که بیمه گذار باید حفاظت معمول را از مال خود به عمل آورد، بنابراین باید قرارداد سالیانه و یا ماهیانه با شرکت های سرویس و نگهداری وجود داشته باشد. در صورت بروز حادثه برای آسانسور برای دریافت خسارت از شرکتهای بیمه گر باید حتما آسانسور دارای قرارداد سرویس و نگهداری فعال باشد.
با چه شرکتی قرارداد ببندیم؟
در ماده 5 سندیکای آسانسور و پله برقی به صراحت گفته شده است (( کارفرمایان و مدیران ساختمان ها میبایستی فقط با شرکتهایی که عضو سندیکا بوده و پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صمت دارند، انعقاد قرارداد نموده و وضعیت شرکت آسانسور را از سندیکا استعلام نمایند.)). در ادامه این قانون آمده است که ((کارفرمایان و مدیران ساختمان ها توجه داشته باشند از انعقاد قرارداد سرویس آسانسور با اشخاص حقیقی، فاقد صلاحیت و شرکتهای فاقد پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صمت و فاقد دفتر کار جدا خودداری نمایند.))
بستن قرارداد با افراد سرویسکار فاقد شرکت معمولا ارزانتر از بستن قرارداد با یک شرکت معتبر است. اما اینکاربه هیچ عنوان توصیه نمیشود. زیرا در صورت بروز هرگونه مشکل از نظر قانونی دست شما بسته است. اما از طرف دیگر بستن یک قرارداد با یک شرکت معتبر دست شما را برای هرگونه پیگیری بعدی باز میگذارد.
قرارداد سرویس آسانسور شامل چه مواردی است؟
شرح کامل مواردی که در قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور به آن اشاره شده است از عهده این مقاله خارج است. اما میتوانید یک نمونه از قرارداد سرویس و نگهداری شرکت ماه لیفت را از دفتر درخواست کنید تا براتون ارسال کند و مطالعه کنید.
چه کنیم تا فرآیند سرویس آسانسور به خوبی انجام شود؟
برای وقت سرویسکار ارزش قائل شویم/
سرویسکاران معمولا در طول روز تعداد مشخصی تعهد انجام سرویس دارند. به همین دلیل تمایلی ندارند زمان زیادی را برای انجام کارهای غیر معمول صرف کنند. کارهای غیر معمول مانند ماندن پشت درب خانه شما! یا معطل ماندن برای پیدا شدن کلید درب موتورخانه آسانسور. معمولا بازه زمانی مراجعه برای سرویس آسانسور شما معلوم است. پس بهتر است کلید درب موتورخانه را در جایی قرار دهید که چند تن از ساکنین از مکان آن مطلع باشند. ضمن اینکه بهتر است با همسایگان هماهنگ کنید تا سرویسکار پشت در معطل نماند.
مورد دیگری که باید به آن توجه نمود امضای چک لیست بازرسی است. پس از پایان عملیات سرویس باید یکی از ساکنین ساختمان چک لیست بازرسی را امضا کند. در بعضی موارد افراد ساکن ساختمان از امضای این برگه خودداری میکنند یا امضای آنرا به خود شخص مدیر ساختمان ارجاع میدهند. بهتر است مدیر ساختمان بقیه افراد را در خصوص امضای برگه چک لیست توجیه کند.
از سرویسکار درباره وضعیت کلی آسانسور اطلاعات بگیریم/
پس از پایان عملیات سرویس از سرویس کار درباره وضعیت آسانسور سوال بپرسیم. قبل از اینکه قطعات بطور کامل خراب شوند نشانه هایی از خرابی بروز میدهند. سرویسکاران معمولا بدون اینکه به مدیر ساختمان چیزی بگویند این قطعات را سرویس و به رایگان تعمیر میکنند. میتوانیم از سرویس کار بخواهیم اگر قطعه ای احتمالا در ماه های آتی نیاز به تعویض پیدا میکند آنرا برآورد قیمت کرده و به مدیر ساختمان اعلام کند تا آمادگی قبلی برای هزینه های آتی داشته باشید.
حواسمان باشد که تهیه لوازم مصرفی با ساکنین ساختمان است
تهیه لوازم مورد نیاز برای تنظیف آسانسور و فضای موتورخانه با ساکنین ساختمان است. همچنین تهیه روغن موتور آسانسور یا روغن های سیم بکسل و گازوئیل مصرفی برای شستشوی قطعات نیز با ساکنین است.
البته در صورتی که اطلاعات کافی در مورد کیفیت موارد مصرفی آسانسور ندارید میتوانید از سرویس کار خود بخواهید موارد بالا را برای شما تهیه کند. اما باید هزینه آنرا خودتان بپردازید.
بهتر است مشکلات را یادداشت کنیم تا به سرویسکار بگوییم/
برخی مشکلات آسانسور ممکن است در زمان سرویس به چشم نیاید. بهتر است اگر مشکلی در نحوه کار آسانسور وجود دارد آنرا در جایی یادداشت کنیم. سپس در زمان سرویس از سرویسکار بخواهیم آنرا بررسی و رفع کند.
هرچه دقیقتر موضوع مشکل را یادداشت کنیم رفع آن سریعتر انجام میشود. مثلا بجای آنکه بنویسیم آسانسور صدا میدهد بهتر است بنویسیم در طبقه سوم زمانی که به سمت پایین در حرکت هستیم صدایی از قسمت بالای کابین به گوش میرسد.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |